2018 Norge, Smøla-Helgeland

5 ugers tur i Norge, første mål Folgefonna gletcheren, Mosevatnet

Norge fra den 4. juni til 11. juli  Dagen efter Sejerø Rundt kørte jeg til Norge. Den første del af turen er jeg alene med min kajak. Senere, den 25. juni, skal jeg møde Ulla (min hustru) i Bodø, hvortil hun ankommer med flyver. Første mål er op til gletchersøen Mosevatnet ved Folgefonna gletcheren sydøst fra Bergen. Her skal jeg ro ca. 3 km på søen hen til gletcheren. Det var tidligt på sommeren, så var der for meget is i søen? Men Norge havde haft et lige så varmt forår som os, og der var forbud mod åben ild i området på grund af varmen, så jeg tog chancen. Men de sidste 2 sving på vejen op var lukket med sne, og der var stadigvæk is på søen, øv. Men det var nu alligevel et utroligt flot syn, der ventede, da jeg gik resten af vejen op. Det var som at være tilbage i Grønland.

Smøla Rundt

Øen Smøla er næste stop, her ville jeg bruge en lille uge. Smøla ligger på Norges vestkyst på højde med Trondheim. Den er omgivet af en masse små øer, som ikke altid er lige lette at komme ind på, men giver et meget beskyttet farvand. På nordsiden af øen ligger Smøla Kajakk som er et godt sted at starte. De har øens fineste sandstrand. Mod et mindre beløb kan man telte der og få et bad, vældig søde mennesker. Området har Norges måske tætteste bestand af Havørne, og nogle meget fine sheltere og en masse kæruld (-: Den fraflyttede ø Steinsøya, overfor Smøla Kajakk og fiskerbyen Veiholmen ude i nord, er også et besøg værd.

Håndsvingfjer fra Havørn fundet på Steinsøya ved Smøla

Smøla Rundt Originalt GPS spor

Smøla originalt GPS spor

Helgelands Kysten

Helgelands Kysten er næste mål, et af mine yndlings steder. Nu er jeg ca. 1500 km væk hjemmefra. Det er gået godt med at køre, jeg har taget det i etapper af ca. 500-700 km ad gangen, med en kortere eller længere aktivitet i mellem, så jeg ikke skulle køre 2 dage i træk. Kørslen bliver mere en del af turen, og ikke bare noget man skal overstå. Mit udgangspunkt (startsted) var byen Tonnes, som ligger meget tæt på polar cirklen. Helgelands Kysten er et meget varieret åbent landskab, med meget høje fjelde 1000 m og almindelig skærgård. Mange steder ikke så beskyttet, hele tiden med små kryds mellem øerne. En ting der er anderledes her, er også at flere af øerne har en genkendelig profil i form af deres fjeld, så man kan navigere efter dem Lovund, Hestmona, Rødøy, Træna, Tomma som er meget markante. Stor bestand af Havørn, Stor Hornugle, Storspove, Odder, Tejst og Lunde (Søpapegøje) på Lovund, som er i fremgang. Et virkeligt fint område, men det kan også være barsk. Jeg havde en storm på 2 dage med 18-20 m/sek. på Lovund, hvor jeg indlogerede mig, og nok reddede mit telt. Et tysk par prøvede at telte, men endte på hotellet med et ødelagt telt.

Helgelands Kysten, Originalt GPS spor

Svartisen

Nu går turen mod Bodø, på vejen prøver jeg lige en sidste gang en gletcher “Svartisen” syd for Bodø. Her kan jeg køre helt op til søen, men der var ikke meget vand i den, så jeg skulle bevæge mig langt ned til den. Her følte jeg mig ikke helt sikker, så jeg nøjedes med at fotografere gletcheren på afstand. Kajakdelen af Norgesturen er slut. I Bodø møder jeg Ulla, og vi tager færgen ud til Moskenesøen på Lofoten og videre derfra.