2006 Læsø Rundt

Læsø, Søndre Rønner og Nordre Rønner Rundt.

Jeg kørte til Frederikshavn og parkerede. Satte hjul på kajakken og pakkede den. Trillede ombord på Læsøfærgen og ankom til Vesterø havn, Læsø kl. 19:00. Roede ned til sydspidsen af Stokken (en lang ø, mest sand) på sydvest siden af Læsø, her overnattede jeg. Tidlig næste morgen ror jeg 7 km ned til Søndre Rønner, hvor der var mange sæler. Der var både spættet sæl og flere gråsæler, blandt andet en stor han, som kan veje op til 300 kg. Turen går videre mod øst på meget lavt vand, ca. 5 km syd for Læsø. Inden jeg går nord over, ser jeg endnu en stor flok sæler ligge på det lave vand. Jeg når op til Totten ved Læsøs øst spids, hvor jeg overnatter nærmest på en sandbanke med meget lidt vegetation. Næste morgen videre rundt nu på nordsiden af øen. Det var planen, at jeg skulle overnatte på Nordre Rønner, nogle små holme 7 km nord for Læsø. Jeg har været der flere gange, første gang i 1978 sammen med Ulla, dengang ynglede der Rider på taget af et lille hus, senere flyttede de til Bulbjerg. Det har altid været en drøm for mig at sove der ude. Men mærkeligt nok, denne gang var jeg klar over, at det skulle jeg ikke. Det var højsommer, og så bruger fuglene hele døgnet, og det kan høres. Det gjorde de jo også de andre gange, jeg besøgte stedet, jeg har bare ikke forholdt mig til det, da jeg jo snart var på vej tilbage til Læsø igen. Nåh, jeg blev selvfølgelig og spiste aftensmad, inden jeg roede ind langs revet i noget mere vind, men mod læ kyst. Næste dag havde jeg et kort stykke hen til Vesterø havn, hvor jeg startede og skulle tilbage til Jylland med færgen. En rigtig god tur, heldig med vejret, men jeg havde nu også kikket vejrudsigt længe.