2013 Fra Sverige til Finland via Ålandsøerne

Det åbne stykke mellem Sverige og Ålandsøerne skulle passeres via Understen og Märket. Videre nord om øen Åland, og gennem skærgården til byen Turku i Finland. 
Herfra med færge tilbage til Sverige (Stockholm). Bilen skulle så hentes via bus, oppe ved Singö, hvor det hele startede. Vi var heldige med krydset over åbent vand, bortset fra pludselig tåge og mere vind end lovet.
 Men dagen efter havde vi hård vind, og måtte allerede bruge en reservedag. Vi havde så rigtig godt vejr på resten af turen. Men det vidste vi jo ikke, før vi var i mål, så vi kom 1 til 2 dage før frem. Vi turde ikke bruge mere tid ude i skærgården, hvis vi igen løb ind i dårligt vejr, da der var flere åbne stykker. Men overordnet var målet med turen også nået, så må vi leve med, at vi gjorde det lidt hurtigere. 249 km på 6 rodage.

Torsdag den 20. juni kl 18:45 startede turen fra sydspidsen af Singö, første stop er Understen.
 Et klippeskær med 2 fyr og et radartårn
 ca. 25 km nordøst for Grisslehamn.
 En hård landing mødte os kl. 21:30 på Understen, men et spændende sted. På det gamle fyr er linsen taget ud,
 fyret blev bygget i 1848 og er 13 m højt.
 Det nye fyr er bygget i 1916 og er Sveriges næsthøjeste fyr på 39 m
 og er stadigvæk i brug.
 Det højeste fyr i Sverige står på sydspidsen af Øland og er 41,6 m.

Filmet: Jørgen   Foto: Jan   Klippet: Jan

Fredag den 21 juni. Vi skulle krydse åbent vand fra Understen til Ålandsøerne via Märket, ca. 30 km. Vinden friskede mere end vejrudsigten, og en tåge kom ind over, meget ubelejligt lige ved en 4 km bred sejlrende.
 Lige inden vi nåede Märket, blev det synligt. Vi har, ud over alm. sikkerhedsudstyr, VHF radio og personlig nødsender. Personlig nødsender virker ved, at man aktiverer en knap, og med det samme via satellitsignal alarmerer man den nationale redningstjeneste i det land, man befinder sig i, med et nødopkald med GPS oplysninger og hvad nødsenderen er registreret under, i dette tilfælde person i kajak + tlf. nr. til dennes pårørende, hvor redningstjenesten kan tjekke op med oplysninger.

Jeg håbede, at der var nogen på Märket. Jeg har læst, at der er frivillige, der vedligeholder fyret i sommermånederne.
 Vi var heldige og blev modtaget af 3 friske finske piger, som inviterede os på frokost med hjemmebag. Vi fik også en udførlig rundvisning i fyr og huse. Fyret på Märket er ikke i brug længere, det er bygget i 1885.
 Märket (klippen) er 350 m x 150 m og det siges, at det er en af de mindste øer/klipper i verden, som deles mellem 2 lande (Sverige og Finland).

De 3 finske piger skrev på fyrets webside. Her i sjov google oversættelse fra finsk:

Ved middagstid en hæslig tåge kom fra nord med en kold vind. Dette elendige spøgelse pakkede vores ø så hurtigt, at vi ikke kun forudse det. En sejlbåd på vej til Märket, forsvandt også. Men vi fik gæster, en gruppe på fire personer fra Danmark, kom padlende via Understen, et fyrtårn på den svenske side. De skulle videre rundt i Åland og den finske skærgård til Åbo. De havde læst om Märket på internet. På deres tåget rute hertil, havde de et håb om at møde noget liv på skæret. Vi tre piger var på vandlinjen til at møde dem.

Vinden vil falde hen på eftermiddagen. 
Vi beslutter at tage det sidste kryds ind mod Ålandsøerne. Kl. 16:00 efter ca. 4 timers ophold på Märket sætter vi kursen mod øen Ängeskär ca. 15 km mod sydøst, her ankom vi kl. 19:00.

Lørdag den 22 juni overligger dag i hård vind. Det er en rigtig god ø at gå rundt på, man skal bare lige se sig for (hugorme). 
Vi ligger på læ siden, men kan mærke vinden alligevel.
 Teltene stod på klipper hele turen igennem på nær sidste dag.
 Men her på Ängeskär havde vi brug for de store sten, så teltene ikke blæste væk.

Søndag den 23. juni kl. 5:30 ror vi videre mod øst. Nord om den store ø Åland,
 inde at hente vand i Havsvidden, og videre ned til Russö ön 
hvor vi ankom kl 18:00

Fuglene: Havternen er dominerende som i andre skærgårde, men Fløjlsanden havde her overtaget, hvor det ellers er Ederfuglen. Tejste så vi virkelig mange af, alke og enkelte Lomvier. Flere Havørne, Alm. Kjove, Stenvender, Rødben, Storspove, Bramgæs, men ikke mange Skarver.

Mandag den 24. juni starter vi roningen kl. 7:00 og kl. 18:00 lander vi på en kilometer lang flad klippe på Inderskär, efter en dag uden at have set meget menneskeskabt.

Tirsdag den 25. juni kl. 17:30 når vi Stora Furuholm 
efter en helt vindstille dag, og det igen det meste af tiden uden at se mennesker, både, huse og sågar heller ingen flyvemaskiner.

Onsdag og torsdag den 26.-27. juni nærmer vi os det finske fastland, og der bliver mere og mere bebyggelse og siv langs bredderne, og færre muligheder for at finde lejrplads.
 Vi finder dog en, men for første gang tæt på bebyggelse. Vores mål er nået byen Turku i Finland, og vi nåede også færgen tilbage til Sverige (-:  Deltagere: Bodil, Peter, Jørgen og mig selv.

Denne kajaktur var noget særligt, den var rigtig god, fordi vi havde en opgave, vi startede i Sverige og skulle til Turku i Finland, vi skulle ikke bare tilbage. Vi skulle bevæge os fra et sted til et andet, og så med lidt udfordringer i kraft af et kryds. 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *