2014 Kryds over Storebælt

Tirsdag den 20. maj  Start Sj. Odde Færgehavn. Fint kryds ud til Sejerø nordspids, ikke meget vind distance: 15 km. Mens jeg holder frokost, stiger vinden til 4-5 m/sek. bølger m. glasskum, og der kommer pludseligt havgus ind og lukker hele øen. Øv, skal det kun blive til Sejerø rundt Havgusen letter, men vinden er der stadigvæk. Jeg har den ind agten for tværs, så den kunne jo give mig et ekstra skub over. Nu eller aldrig, jeg sætter kursen mod T ruten og Hatterrev. Det går rigtig fint, der er noget at lave i bølgerne, tiden går hurtig, der er 5 km sigt. Da jeg når T ruten har jeg fint styr på 3 større og mindre skibe. Jeg er næsten nået over ruten, da der toner et skib frem syd fra, men han ligger i den forkerte side af renden? Eller ligger han uden for renden? Det er svært at se hans kurs, han ligger i modlys. Jeg tager en hurtig beslutning ror langs med renden ned mod ham og en grøn afmærkning. Den vil jeg ligge ved, for den holder han sig vel fra. Så kan jeg se hans retning, han går uden for renden men langs med den. Han passerer, og jeg kan forlade den grønne tønde og komme ind på kursen igen, jeg når Hatterrev. Jeg er sulten og træt og ror videre op til Vejrø, og har nu roet 38 km, spiser aftensmad. Men jeg er ikke færdig, der er 15 km op til Issehoved på Samsø, som jeg når kl. 20:20. Sikken en dag 53 km kryds med 2 pauser. Onsdag den 21. maj  Op kl. 5:30 starter med at ror ned langs Samsø inden kryds over til Tunø på 4,5 km, ned langs øen med pause på vestspidsen, videre over til Jylland med et kryds på 10 km. Og så de sidste ca. 20 km op langs kysten til Århus 46 km i dag. Kl. 16:00 sejler jeg med færgen til Odden denne gang noget hurtigere. Da jeg står og pakker bilen med grej og kajak på færgehavnen, kikker jeg over, der hvor jeg startede i går. Det kan ikke være rigtigt, at det var i går! Det må være flere dage siden, en oplevelse jeg sent vil glemme, en af de bedste.

Kort og Planlægning

En god planlægning af en tur, betyder som regel også altid et bedre resultat. Her er et indblik i min planlægning af krydset over Store Bælt. Starten på turen blev forsinket 3 timer på grund af tåge ☹️ Men planen blev stadigvæk holdt bare forskudt. Jeg kom senere til Issehoved, ankom kl 20:20 hvor jeg havde beregnet 19:30, så der var noget luft i planen, når man tænker på de 3 timers forsinkelse. Det overordnede med planen var, om det overhovedet kunne gøres forsvarligt på 2 dage med min formåen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *